Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Chłodnym okiem policyjnej kamery

Data publikacji 04.12.2008

W okresie jesienno-zimowym częściej dochodzi do potrąceń pieszych na przejściach. Czy do tych zdarzeń przyczynia się nieostrożność pieszych, błędy kierowców, czy też inne okoliczności sprawdzali dzisiaj w 14 punktach miasta białostoccy policjanci. Relacje między pieszymi i kierowcami, oraz popełniane przez nich błędy i wykroczenia na bieżąco śledziły kamery zainstalowane w radiowozach. Ich zapis „czarno na białym” pokazywał kto nie ustąpił pierwszeństwa, a kto je wymusił.

Z policyjnych statystyk wynika, że w okresie jesienno-zimowym, wzrasta zagrożenie bezpieczeństwa pieszych. Właśnie wtedy często dochodzi do potrąceń. Wiele z tych zdarzeń ma miejsce na przejściach dla pieszych. Wcześniej zapadający zmrok, ciemne, pozbawione elementów odblaskowych ubranie przechodniów i gorsza przyczepność opon na często śliskich o tej porze roku jezdniach sprzyjają powstawaniu niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jednak elementem decydującym o tym czy dojdzie do zdarzenia drogowego pozostaje samo zachowanie uczestników ruchu. Takie relacje między pieszymi i kierowcami oraz ich zachowanie na drodze sprawdzali dzisiaj białostoccy policjanci jednocześnie w 14 punktach naszego miasta. Kamery zainstalowane w policyjnych radiowozach w pobliżu ruchliwych białostockich skrzyżowań wycelowane były w kierunku przejść dla pieszych. Czujne oczy policyjnych kamer na bieżąco rejestrowały, kto ustępuje pierwszeństwa, kto je wymusza oraz kto lekceważy czerwone światła sygnalizatorów ulicznych.  Niestety okazało się, że nie są bez winy zarówno piesi jak i kierowcy a liczbę ich drogowych grzechów można długo wyliczać. Nie odosobnionym przypadkiem wśród pieszych było przejście przez jezdnię bez jakiegokolwiek upewnienia się, czy właśnie nie nadjeżdża jakiś pojazd. Zdarzały się też sytuacje przekraczania jezdni poza przejściem lub też na czerwonym świetle. Tłumaczenie zazwyczaj było takie samo – pośpiech! Nie bez grzechu byli również kierowcy. Niektórzy z nich lekkomyślnie przejeżdżali skrzyżowania na czerwonym świetle. W takich sytuacjach standardem okazywało się tłumaczenie kierowcy - że „kto jak kto, ale on z pewnością przejechał na zielonym świetle, no może takim „żółtawym”. Właśnie takie zachowania demaskowały policyjne kamery. Ich zapis jednoznacznie dowodził jak naprawdę wyglądała sytuacja na ulicy. W ciągu 2 godzin, policjanci ukarali mandatami aż 58 kierowców między innymi za wyprzedzanie na przejściu,  ominięcie pojazdu, który zatrzymał się przed przejściem w celu przepuszczenia pieszych oraz za niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej. Za przejście przez jezdnię w miejscu niedozwolonym oraz przechodzenie na czerwonym świetle funkcjonariusze ukarali mandatami również 2 pieszych.

W tym roku na drogach Podlasia doszło do ponad tysiąca wypadków drogowych, w których 145 osób zginęło, a 1317 zostało rannych. Piesi uczestniczyli w prawie 300 wypadkach. 16 z nich zginęło a 82 zostało rannych.

Bezpieczeństwo pieszych w okresie jesienno-zimowym PAMIĘTAJ !

1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku z pobocza.

2. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać (z powodu zabłocenia, zaśnieżenia, oblodzenia itp.) pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca djeżdżającemu pojazdowi.

3. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi (twarzą do nadjeżdżającego pojazdu).

4. Piesi mylą dwa pojęcia – widzieć i być widocznym. Sądzą, że jeżeli widzą nadjeżdżający z przeciwka samochód lub jego światła, to i oni są widziani przez kierującego pojazdem. To błąd!

5. Praw fizyki nie da się oszukać. W nocy prze złej pogodzie pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierującego samochodem z odległości około 20 metrów, jeśli ma na sobie jasne ubranie – 50 metrów, jeżeli ma na sobie elementy odblaskowe – z odległości większej niż 150 metrów!

6. Minimalna droga zatrzymania samochodu jadącego z prędkością 50 km/h wynosi około 30 metrów, a przy prędkości 100 km/h – 80 metrów. Ponadto samochód poruszający się z prędkości 50 km/h przejeżdża w ciągu 1 sekundy aż 14 metrów! – to jest długość trzech zaparkowanych samochodów.

7. Zapamiętaj, że stopień obrażeń potrąconego pieszego jest uzależniony od prędkości jadącego pojazdu. PRĘDKOŚĆ NAPRAWDĘ ZABIJA! Pieszy potrącony przez samochód jadący z prędkością 60 km/h ma 15 % szans na przeżycie a z prędkością 50 km/h około 40 %. Nawet jeśli przeżyje często zostaje osoba niepełnosprawna do końca życia.

8. Pieszy przechodząc przez jezdnię jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności oraz korzystania z wyznaczonego przejścia dla pieszych tzw. "zebry". Pamiętaj jednak, że przejście dla pieszych wskazuje tylko miejsce, w którym dozwolone jest przechodzenie przez jezdnię lecz nie zapewnia bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo zapewniamy sobie sami!

9. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.

10. Zabrania się wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem, w tym również na przejściu dla pieszych.

11. Zabrania się przebiegania przez jezdnię, przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności, zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię.

12. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pamiętaj, że na jezdni w tej sytuacji jesteś gościem i to kierujący pojazdem ma pierwszeństwo przed pieszym.

13. Bądź dżentelmenem na drodze. Nie postępuj zgodnie z zasadą punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia. Dziś jesteś kierującym, jutro będziesz pieszym.

14. Nie ryzykuj! Nie przechodź (przebiegaj) na czerwonym świetle. W aglomeracjach miejskich takie zachowanie pieszych zalicza się do głównych przyczyn wypadków z ich udziałem.

Pliki do pobrania

Powrót na górę strony