Zespół OCHRONY Pracy w szczególności realizuje zadania w zakresie:
przeprowadzania kontroli warunków służby i pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w komórkach organizacyjnych Komendy, Oddziale Prewencji Policji w Białymstoku, Samodzielnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji w Białymstoku;
bieżącego informowania Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych oraz formułowania wniosków zmierzających do usuwania tych zagrożeń;
udziału w prowadzeniu postępowań dotyczących wypadków policjantów i pracowników w komórkach organizacyjnych Komendy, Oddziale Prewencji Policji w Białymstoku, Samodzielnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji w Białymstoku;
sporządzania i przedstawiania Komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowej analizy stanu bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, zawierającej propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych, mających na celu zapobieganie wypadkom w służbie i przy pracy;
doradzania w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
udziału w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia służby i pracy oraz urządzeń mających wpływ na warunki i bezpieczeństwo służby i pracy;
przedstawiania Komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach służby i pracy;
udziału w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego;
współpracy z podmiotami zewnętrznymi w sprawie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
uczestniczenia w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników.