ROAD SAFETY DAYS
Od 16 do 22 września 2020 r., w czasie trwania Europejskiego Tygodnia Mobilności, we wszystkich europejskich krajach prowadzona jest akcja pod nazwą ROAD SAFETY DAYS (Dni bezpieczeństwa ruchu drogowego). Podlascy policjanci ruchu drogowego podczas spotkania z młodzieżą licealną rozmawiali o zachowaniach skutkujących poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Równolegle z działaniami profilaktycznymi na podlaskich drogach trwaja kaskadowe kontrole prędkości.
Akcja „ROAD SAFETY DAYS” to wspólne działania wszystkich podmiotów dbających o bezpieczeństwo na drogach. Działania te, w ubiegłych latach znane jako EDWARD (Europejski Dzień Bez Ofiar Śmiertelnych na Drogach), mają na celu zwrócenie uwagi na sposób prowadzenia pojazdów oraz dążące do tzw. WIZJI ZERO – zero ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Koordynowane są przez Europejską Organizację Policji Ruchu Drogowego ROADPOL i prowadzą je wszystkie europejskie kraje. Akcja wspierana jest między innymi przez Komisję Europejską oraz Europejską Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (ETSC).
Do wspólnej walki o bezpieczeństwo na drogach włączyli się wszyscy, którzy na co dzień zajmują się czuwaniem nad bezpieczeństwem oraz samorządy lokalne. Są to podmioty, które zapewniają i unowocześniają infrastrukturę drogową, pilnują porządku, a także udzielają pomocy ofiarom na miejscu zdarzeń drogowych. To właśnie oni codziennie swoimi działaniami dążą do urzeczywistnienia się „Wizji Zero”.
Od początku roku na podlaskich drogach doszło do 282 wypadków drogowych, w których 52 osoby zginęły i 294 zostały ranne.
Opis filmu: Slajd z hasłem. Na czarnym tle widoczne jest hasło: Jedna decyzja, może zmienić wiele. Ujęcie z bliska idącej kobiety, która szybkim krokiem zmierza do samochodu. W ręce trzyma telefon. Ujęcia z bliska jedynie: telefonu w ręce kobiety (tel. aktywny), następnie na jej nogi/buty (szpilki) – w ruchu, jak idzie. Rzut ogólny, szybki na drzwi samochodu. Z bliska – rzut na rękę kierującej (paznokcie|), jak kobieta naciska pilot od samochodu i otwiera drzwi auta. Kobieta kładzie torebkę na siedzeniu pasażera (nadal nie ujmujemy twarzy kobiety). Następnie włącza radio (scena z bliska na włączone radio). Następnie kierująca zerka w lusterko, czy wygląda „ok” – ujęcie z bliska lusterka, w którym widać część twarzy kobiety (może poprawiać makijaż). Z dotychczasowych scen musi wynikać, że kobieta jest podekscytowana, że czeka na jakiś telefon/sma, że jedzie na umówione spotkanie. Samochód rusza – scena z bliska na koło bądź tył pojazdu. Szybkie przejście na kierującą, która nagle hamuje. Rzut z bliska na dół auta, koła hamujące. Następnie ujęcia z bliska: na przestraszone oczy kobiety, która widzi piłkę na jezdni (toczącą się) i tuż za nią dziecko biegnące. Ujęcia z bliska – oczy, piłka, następnie ręce dziecka, które chwytają piłkę. Rzut z góry (*dron) na Supraśl, na lasy Puszczy Knyszyńskiej, na trasy rowerowe, na tzw. szlak Green Velo, na znak m. Supraśla. Może być na początku kilka wolnych ujęć krajobrazowych (w tym już znad korony drzew z góry do góry, również zatrzymanie obrazu na pewnej wysokości aby pokazać korony drzew, ptaki, dachy jakiś budynków, kopuły cerkwi etc.), a następnie przejście na grupę rowerzystów. Propozycja montażu części scen z uwzględnieniem tzw. zapętlenia/„zmiksowania” obrazu (szybkie przejścia). Jeśli chodzi o grupę rowerzystów – różnego rodzaju ujęcia, w tym: z góry (grupowe – sznur jadących rowerzystów, w tym ujęcia ich na zakrętach), również szybkie ujęcia z bliska, w tym z boku m.in. kół poszczególnych rowerów, kolejno pochylonych rowerzystów. Nagle rzut na jednego rowerzystę, który jest przypadkowy, spoza tej grupy i jedzie rowerem przez miejscowość Podsupraśl. Dobrze byłoby aby mężczyzna ten miał plecak na sobie. Jedzie spokojnie, nie spodziewa się niczego złego. Ujęcie z bliska twarzy rowerzysty (młody mężczyzna), który dokonuje głęboki wdech, jakby rozkoszował się czystym, świeżym, podlaskim powietrzem. Ujęcia drogi i roweru z aparatu: ujęcie tzw. wektorowe ! Nagle pojawia się samochód, który wyjeżdża z drogi podporządkowanej. Ujęcie samochodu z boku (bardzo wolne), tak aby było widać skąd wyjeżdża. Pierwsze ujęcie ma być „miksem”: szybkich, pojedynczych, dynamicznych ujęć z bliska: twarz skoncentrowanego dziecka a w tle murawa, twarz kierowcy – efekt wektorowy, dość mocne kopnięcie piłki przez dziecko (ale bez jego twarzy, piłka na trawie, dziecko ustawia ją ręką, potem mocno kopie), ruszające auto w centrum miasta – jego koła. Ujęcie z bliska deski rozdzielczej, zwłaszcza znajdujących się tam zegarów. Następnie rzut na kierownicę (skręca w lewo), kierunkowskaz, lusterko boczne, w którym widać drogę. Obrotomierz - widać, jak rośnie prędkość na zegarze. Rzut całościowy na samochód oraz drogę – kierowca szybko jedzie – ujęcie wektorowe drogi. Nagle toczy się piłka, pojawia się na drodze z lewej strony auta. Slajd z hasłem. Na czarnym tle widoczne są trzy hasła, które będą wchodzić jedno po drugim, po lekkim spauzowaniu. Hasła - białą trzcionką, rozmiar trzcionki mały- drukarski, wypośrodkowany. To ich decyzje. Jakie są twoje? ZWOLNIJ!