Sprawy mieszkaniowe funkcjonariuszy Policji
Sprawy mieszkaniowe funkcjonariuszy Policji reguluje:
oraz akty wykonawcze do ustawy:
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad przydziału, opróżniania i norm zaludnienia lokali mieszkalnych oraz przydziału i opróżniania tymczasowych kwater przeznaczonych dla policjantów,
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
17 października 2001 r. w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego przez policjantów, - Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
28 czerwca 2002 r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania, odmowy przyznania, cofania i zwracania przez policjantów równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego, - Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
28 czerwca 2002 r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania, odmowy przyznania, cofania i zwracania przez policjantów równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego.
Ważne zasady wynikające z ww. aktów normatywnych oraz utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych.
- Urząd nie wszczyna jakichkolwiek postępowań administracyjnych o ustalenie prawa do świadczenia mieszkaniowego z urzędu. Wszystkie sprawy mieszkaniowe wymagają pisemnego wniosku policjanta, pod groźbą utraty należnych świadczeń.
- Do świadczeń mieszkaniowych ma zastosowanie art. 107 ust. 1 ustawy o Policji, zgodnie z którym roszczenia z tytułu prawa do uposażeń i innych świadczeń ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat.
- Jednorazowa pomoc finansowa przysługuje na uzyskanie lokalu mieszkalnego, tzn., że wniosek o jej przyznanie należy złożyć przed faktycznym uzyskaniem lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Złożenie wniosku o pomoc finansową po uzyskaniu lokalu mieszkalnego może skutkować wydaniem decyzji o odmowie przyznania pomocy finansowej.
- Decyzje w sprawach mieszkaniowych mają charakter deklaratoryjny,
tzn. że znaczenie ma data spełnienia przez policjanta przesłanek uzasadniających możliwość konkretyzacji jego praw lub obowiązków, a nie data wydania decyzji.- Przykład: Policjant 1 lutego miał prawo starać się o równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego. Policjant wniosek w tej sprawie złożył 15 czerwca, wnioskując o wypłatę równoważnika od 1 lutego. Wydana 5 lipca decyzja przyznaje świadczenie od dnia 1 lutego (deklaratoryjność decyzji).
- Równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkaniowego przyznaje właściwy komendant wojewódzki, miejski lub powiatowy. W przypadku zmiany jednostki (np. przejście z komendy powiatowej do innej komendy powiatowej lub miejskiej, także na terenie tego samego województwa) w starej jednostce świadczenie przestanie być wypłacane z dniem przeniesienia, a w nowej zostanie naliczone po dniu złożenia wniosku o jego przyznanie.
- Ustalenie uprawnień policjanta do otrzymania równoważnika pieniężnego
za remont lokalu mieszkalnego dokonuje się według stanu na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego – na podstawie corocznie składanego oświadczenia mieszkaniowego. - Każda zmiana mogąca mieć wpływ na prawo do świadczenia mieszkaniowego wymaga złożenia przez policjanta oświadczenia mieszkaniowego (aktualizującego) po groźbą konieczności zwrotu nienależnie pobranego świadczenia.
Dodatkowych informacji można uzyskać w Zespole ds. Nieruchomości, Mieszkaniowych i Socjalnych Wydziału Zaopatrzenia, Inwestycji i Remontów KWP w Białymstoku
(ul. Hajnowska 12, pok. 317, tel. 477113392, 477112326).