Układ z Schengen a Polska Policja
I.
Układ z Schengen a Polska Policja
1.
Układ Schengen
1.1) Powstanie Układu
Schengen
•
14 czerwca 1985 r. w miejscowości Schengen pięć krajów europejskich:
Niemcy, Francja, Luksemburg, Belgia, Holandia podpisały w miejscowości Schengen
porozumienie o stopniowym znoszeniu kontroli na wspólnych granicach tzw.
„Schengen I”
1.2) Cel Układu z
Schengen:
•
zniesienie kontroli na granicach wewnętrznych Wspólnot
•
automatyczne kompensacyjne przeniesienie kontroli na granice zewnętrzne
wraz ze wzmocnieniem ich ochrony
1.3) Konwencja
Wykonawca do Układu z Schengen
•
W celu realizacji postanowień zawartych w Układzie Schengen w dniu 19 czerwca 1990 r. podpisano Konwencję
Wykonawczą do Układu z Schengen tzw. Schengen II. Konwencja Wykonawcza tworzy
również podstawy prawne funkcjonowania systemu SIS (Schengen Information
System)
1.4) Kraje z poza UE
współpracujące w ramach Schengen:
•
Islandia,
•
Norwegia.
1.5) Kraje z UE nie
uczestniczące w Układzie z Schengen:
a)
Wielka Brytania,
b)
Irlandia.
1.6) Cel Konwencji z
Schengen.
a)
Cele krótkoterminowe
•
Ograniczenie kontroli granicznej do kontroli wizualnej przez służby
graniczne.
•
Wprowadzenie wspólnych punktów granicznych oraz umożliwienie mieszkańcom
terenów przygranicznych przekraczania granicy w dowolnym miejscu i
czasie.
•
Przyjęcie środków zwalczających nielegalną
migrację.
•
Zniesienie niektórych form kontroli celnej i technicznej w ruchu
towarowym.
b)
Cele długoterminowe.
•
Zastąpienie kontroli na granicach wewnętrznych przez kontrole
zewnętrzne.
•
Zacieśnienie współpracy policyjnej.
•
Harmonizacja polityki wizowej i azylowej.
•
Liberalizacja polityki celnej.
•
Zmiana trybu odprawy towarów w transporcie
drogowym.
1.7) Traktat
Amsterdamski :
Wszedł w życie 1.05.1999r i
zakładał :
•
zwiększenie współpracy państw UE w obrębie II i III
filaru,
•
dalsze pogłębienie zasady większościowego podejmowania
decyzji,
•
wprowadzenie wspólnej polityki w sprawach azylu, imigracji, przekraczania
granic zewnętrznych, - te zagadnienia z obecnego III filaru przeszły do I filaru UE.
Obecnie w III filarze znajduje się wyłącznie współpraca policji i sądów w
sprawach karnych.
•
Wprowadza w ramy prawa europejskiego dorobek prawny Układu z Schengen,
tak więc Polska podpisując Traktat Akcesyjny zobowiązała się do przyjęcia
całości dorobku prawnego Układu Schengen.
1.8) Traktat z
Nicei:
podpisany 26.02.2001r a wszedł w
życie 1.02.2003r. Najważniejsze postanowienia :
•
Zgoda na zmniejszenie liczebności Komisji Europejskiej – 1 państwo ma
jednego komisarza, Wzmocniono rolę przewodniczącego KE,
•
Rozszerzono procedury głosowania większościowego o nowe
zagadnienia:
•
sprawy wewnętrzne i wymiar sprawiedliwości / poza prawem
rodzinnym,
•
wymiana usług,
•
swoboda przepływu i pobytu obywateli,
•
polityka azylowa, imigracyjna i wizowa,
•
fundusze strukturalne
II.
Podstawowe pojęcia związane z Konwencją Wykonawczą do Układu z
Schengen
1.
Tytuł I Definicje pojęć
1.1) Granice
wewnętrzne:
•
wspólne granice lądowe Umawiających się Stron, jak również ich lotniska
przeznaczone do ruchu wewnętrznego, ich porty morskie przeznaczone do
regularnych połączeń promowych wyłącznie z lub do innych portów znajdujących się
na terytorium Umawiających się Stron, bez zawijania do portów znajdujących się
poza tym terytorium
1.2) Granice
zewnętrzne:
•
granice lądowe i morskie, jak również lotniska i porty morskie należące
do Umawiających się Stron, o ile nie są one granicami
wewnętrznymi
1.3) Państwo trzecie:
•
każde państwo inne niż Umawiające się Strony
1.4)
Cudzoziemiec:
•
każda osoba nie będąca obywatelem państwa członkowskiego Wspólnot
Europejskich,
1.5) Cudzoziemiec,
któremu odmówiono zgody na wjazd:
•
każdy cudzoziemiec zgłaszany jako osoba nie mająca prawa wjazdu w ramach
Systemu Informacji Schengen, zgodnie z postanowieniami Artykułu 96
KWS.
1.6) Przejście
graniczne:
•
każde przejście graniczne wyznaczone przez właściwe władze i przeznaczone
do przekraczania granic zewnętrznych;
1.7) Kontrola
graniczna:
•
kontrola przeprowadzana na granicy, która niezależnie od jakichkolwiek
innych przyczyn, wynika wyłącznie z zamiaru przekroczenia
granicy.
1.8) Ekstradycja
•
jest to wydanie określonej osoby przez państwo, na terenie którego ta
osoba przebywa, następujące na wniosek państwa, któremu przysługuje jurysdykcja
karna, w celu przeprowadzenia przeciwko niej postępowania karnego lub wykonania
orzeczonej uprzednio kary. Wobec obywateli Unii Europejskiej stosuje się
przepisy wynikające z podpisania Europejskiego Nakazu
Aresztowania
1.9)
Deportacja
•
jednostronny administracyjny akt zawierający nakaz opuszczenia
kraju.
1.10) Wiza Schengen
•
jednolita wiza uprawniająca do pobytu na terenie wszystkich państw, które
są w Strefie Schengen. Wiza ta uprawnia do nieprzerwanego pobytu lub do łącznego
pobytu nie dłuższego niż 90 dni w ciągu sześciu kolejnych miesięcy, licząc od
daty pierwszego wjazdu na obszar Schengen. Do jej wydania właściwe jest państwo,
na którego terytorium leży główny cel pobytu cudzoziemca. Ma ona postać
jednakowej naklejki ze znakami narodowymi państwa
wydającego.
2.
Obserwacja transgraniczna,
2.1)
Art.40:
•
Funkcjonariusze Umawiających się Stron, którzy w ramach postępowania
przygotowawczego nadzorują w ich kraju osobę podejrzaną o udział w podlegającym
ekstradycji przestępstwie, są upoważnieni do obserwacji na terytorium innej
Umawiającej się strony , która wyraziła zgodę na transgraniczną obserwację w
odpowiedzi na przekazany uprzednio wniosek o udzielenie
pomocy.
2.2) obserwacja
transgraniczna – warunki przeprowadzenia
•
Funkcjonariusze prowadzący obserwację powinni postępować zgodnie z prawem
Strony, na której terytorium działają; powinni stosować się do nakazów
właściwych organów lokalnych.
•
funkcjonariusze muszą posiadać w trakcie prowadzenia obserwacji dokument
stwierdzający, że zgoda na prowadzenie obserwacji została wyrażona – nie dotyczy
obserwacji w trybie pilnym.
•
Funkcjonariusze prowadzący obserwację powinni być w stanie udowodnić w
każdym momencie, w jakim charakterze występują.
•
Funkcjonariusze prowadzący obserwację mogą w jej trakcie posiadać broń
służbową, chyba że Strona wezwana wyraźnie się temu sprzeciwi; jej użycie
dozwolone jest jedynie w przypadku obrony koniecznej.
•
Wejście do mieszkań oraz miejsc nieprzeznaczonych do użytku publicznego
jest zabronione.
•
Funkcjonariusze prowadzący obserwację nie mają prawa do przesłuchiwania
ani zatrzymania osoby obserwowanej.
•
Każda czynność będzie przedmiotem sprawozdania przedstawionego organom
Strony, na której terytorium miała ona miejsce; funkcjonariusze dokonujący
obserwacji mogą zostać wezwani do osobistego
stawiennictwa.
•
Organy Strony, której funkcjonariusze prowadzili obserwację, udzielają na
życzenie organów Strony, na której terytorium obserwacja miała miejsce, pomocy w
prowadzeniu postępowania wszczętego w następstwie przeprowadzonej obserwacji, w
której uczestniczyli, a także w postępowaniu sądowym.
2.3) Obserwacja pilna
– art. 40.2 KWS
może nastąpić w wypadku
następujących czynów karalnych:
a)
zabójstwo;
b)
morderstwo;
c)
zgwałcenie;
d)
podpalenie;
e)
fałszowanie pieniędzy;
f)
rozbój z użyciem broni i paserstwo; .
g)
wymuszenie rozbójnicze;
h)
porwanie i przetrzymywanie zakładników;
i)
handel ludźmi;
j)
nielegalny handel narkotykami i substancjami
psychotropowymi;
k)
przestępstwa przeciwko regulacjom dotyczącym broni i materiałów
wybuchowych;
l)
spowodowanie zniszczeń przy użyciu materiałów
wybuchowych;
m)
nielegalny transport trujących i szkodliwych
odpadów;
n)
przemyt ludzi;
o)
wykorzystywanie seksualne dzieci.
2.4) Organy uprawnione
do prowadzenia obserwacji transgranicznej:
•
Każde państwo podpisujące KWS podaje w art. 40 ust. 4 listę organów
uprawnionych do prowadzenia obserwacji transgranicznej.
Reasumując, forma działań jaką jest obserwacja transgraniczna pozwala
funkcjonariuszom danego państwa kontynuowania rozpoczętej obserwacji na terenie
państwa sąsiadującego w pilnych przypadkach lub też w trybie zwykłym na
przekazanie obserwacji funkcjonariuszom państwa sąsiadującego na podstawie
odpowiedniego wniosku.
W przypadku prowadzenia obserwacji w trybie zwykłym nie ma ograniczeń ani czasowych ani
terytorialnych, w trybie pilnym istnieje obowiązek dostarczenia wniosku o
obserwacje w ciągu 5 godzin od przekroczenia granicy.
3.
Pościg transgraniczny
3.1) Art. 41:
a)
Ściganie osoby, która została przyłapana na gorącym uczynku popełnienia
albo udziale w popełnianiu przestępstwa określonego
Konwencją.
b)
ściganie osoby, która uciekła z ośrodka zatrzymania lub wykonania
kary
3.2) pościg
transgraniczny – warunki przeprowadzenia
a)
konieczność nawiązania kontaktu, w momencie przekraczania granicy, z
właściwymi władzami Umawiającej się Strony, na której terytorium pościg ma mieć
miejsce
b)
konieczność przestrzegania prawa wewnętrznego państwa, na którego
terytorium pościg jest prowadzony
c)
możliwość prowadzenia pościgu wyłącznie przez granice
lądowe
d)
zakaz wchodzenia do mieszkań i pomieszczeń niedostępnych
publicznie
e)
możliwość udowodnienia funkcji służbowych przez prowadzących pościg -
poprzez noszenie munduru lub opaski na ramieniu bądź przez oznakowania
umieszczone na ich środkach transportu – zgodnie z odpowiednio podpisanymi
umowami bilateralnymi.
f)
prawo posiadania broni przez prowadzących pościg (użycie tylko w
przypadku obrony koniecznej).
g)
obowiązek złożenia raportu z przeprowadzonego
pościgu.
3.3) Przestępstwa
będące podstawą pościgu transgranicznego
a)
zabójstwo,
b)
nieumyślne spowodowanie śmierci
c)
gwałt,
d)
podpalenie,
e)
fałszowanie pieniędzy
f)
kradzież z włamaniem i rozbój kwalifikowany oraz paserstwo
g)
wymuszenie
h)
porwanie i przetrzymywanie zakładników,
i)
handel ludźmi,
j)
nielegalny handel środkami odurzającymi i substancjami
psychotropowymi,
k)
naruszenie obowiązujących przepisów w dziedzinie broni i materiałów
wybuchowych,
l)
umyślne spowodowanie szkody z użyciem materiałów
wybuchowych,
m)
nielegalny przewóz toksycznych i niebezpiecznych
odpadów,
n)
niezatrzymanie się oraz niepodanie szczegółowych danych po wypadku,
którego skutkiem jest śmierć lub poważne uszkodzenie
ciała.
użycie stroju cywilnego
w połączeniu z wykorzystaniem nieoznakowanych środków transportu pozbawionych
powyższych oznaczeń jest zabronione;
3.4) Organy uprawnione
do prowadzenia obserwacji transgranicznej:
•
Każde państwo podpisujące KWS podaje w art. 41 ust. 7 listę organów
uprawnionych do prowadzenia pościgu transgranicznego.
3.5) Regulacje dot.
pościgu z poszczególnymi państwami:
•
W przypadku pościgu transgranicznego istnieje możliwość wprowadzenia
przez sąsiadujące państwa ograniczeń zarówno terytorialnych jaki i ram czasowych
w jakich dopuszczalne jest prowadzenie pościgu.
Reasumując, pościg transgraniczny
jest formą współpracy międzynarodowej pozwalającej na kontynuowanie wszczętego
na swoim terenie pościgu na terytorium sąsiadującego państwa. Pościg taki
prowadzi się do chwili przejęcia go przez właściwe organy sąsiedniego państwa, w
wyjątkowych sytuacjach dopuszczalne jest ujęcie ściganego, ale tylko w celu
przekazania właściwym organom.Regulacje dotyczące SIS ujęte w KWS – Tytuł
IV
4.
SIS
4.1) Utworzenie
SIS:
W dniu 25 marca 1995 r. podstawie
art. 92 Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen został utworzony System
Informacyjny Schengen
4.2) Zadanie
SIS:
4.3) Art. 93 KWS
:
zadaniem SIS jest (…) zapewnienie
utrzymania porządku i bezpieczeństwa publicznego, w tym bezpieczeństwa państwa,
a także umożliwienie stosowania postanowień dotyczących przepływu osób,
zawartych w Konwencji, na terytorium Umawiających się Stron za pomocą informacji
przekazywanych w systemie.
4.4)
Definicja:
•
SIS to złożony system zbierania i transferu informacji, połączony z
komputerową bazą danych o osobach niepożądanych na terenie państw
Schengen.
•
Umożliwia wymianę informacji o osobach i rzeczach pomiędzy państwami
członkowskimi za pośrednictwem jednostki centralnej (C-SIS) w
Strasburgu.
4.5) Przedmiot
działania:
a)
poszukiwanie osób celem ujęcia, ustalenia pobytu, aresztowania – art. 95,
97, 98 KWS
b)
poszukiwanie rzeczy (5 kategorii) – art. 100 KWS,
c)
obserwacja policyjna / ukierunkowana kontrola osób i pojazdów – art. 99.2
i 99.3 KWS,
d)
odmowa wjazdu dla cudzoziemców państw trzecich lub deportacja w przypadku
zastania ich na terenie kraju – art. 96.
4.6)
Komponenty:
a)
C.SIS (Central SIS)
komputer centralny mieszczący się w
Strasburgu mający za zadanie:
•
działanie jako techniczna jednostka wspierająca,
•
utrzymanie gotowości danych ujętych w SIS do przeprowadzenia
zautomatyzowanego zapytania,
•
integralność/synchroniczność danych,
•
jednostka centralna dla N.SIS.
b)
N.SIS (National SIS) krajowa jednostka techniczna:
krajowy węzeł SIS mający za
zadanie:,
•
utrzymanie gotowości danych ujętych w SIS do przeprowadzenia krajowego
zautomatyzowanego zapytania,
•
zaopatrywanie krajowych systemów policyjnych w dane
SIS.
c)
SIRENE
Supplementary Information Request
at the National Entry - żądanie dodatkowych informacji w krajowej placówce
wejściowej:
•
zdobywanie informacji,
•
przekazywanie informacji,
•
koordynacja,
•
konsultacje.
4.7) Struktura
przechowywania danych w SIS:
•
wszystkie ważne dane do poszukiwań/pościgu w każdym systemie
krajowym,
•
państwo pochodzenia (zastrzeżenie) przekazane do
C.SIS,
•
C.SIS przekazuje do wszystkich innych N.SIS,
•
wywołanie poprzez systemy krajowe,
•
równoległe przechowywanie danych.
4.8) Wykorzystanie
danych
•
Dane zawarte w SIS wykorzystywane są podczas kontroli granicznej,
policyjnej, celnej oraz podczas wydawania wiz i zezwoleń na pobyt w stosunku do
obywateli państw trzecich.
•
Kontroli tej podlegają teoretycznie wszystkie osoby przekraczające
granice zewnętrzne obszaru Schengen – choć ostateczna decyzja należy do
funkcjonariuszy służb granicznych
5.
Rodzaje wpisów występujących w SIS
5.1) Wpisy w SIS
a)
Zakres danych w SIS:
(art. 94 ust. 3, zdanie 1 KWS):
•
Nazwiska i imiona i wszelkie pseudonimy,
•
Szczególne niezmienne cechy fizyczne (np. blizny),
•
Pierwsza litera drugiego imienia,
•
Miejsce i data urodzenia,
•
Płeć,
•
Obywatelstwo,
•
Wskazówka do osoby (uzbrojony, agresywny,
uciekinier)
•
Powód wpisu
•
Działania, które mają zostać podjęte.
•
Rodzaj przestępstwa (dotyczy wyłącznie art. 95)
Uwaga!!!
•
Z rejestracji w SIS należy zrezygnować tylko wtedy, gdy wiadomo jest, że
poszukiwana osoba przebywa wyłącznie na terenie kraju.
W przypadku pozytywnego wyniku
sprawdzenia w SIS należy niezwłocznie skontaktować się z krajowym Biurem
SIRENE
Obowiązuje zasada, że
funkcjonariuszowi policji na miejscu udzielana jest przez SIS wyraźna dyspozycja
działania.
5.2) Wpis zgodnie z
art. 95 KWS – zatrzymanie celem ekstradycji:
•
Zaistnienie czynu karalnego zagrożonego ekstradycją lub Europejskim
Nakazem Aresztowania.
•
Nie ma obowiązku wprowadzania wszystkich poszukiwanych do SIS, każdy
karaj sam decyduje o tym, czy daną osobę będzie ścigał międzynarodowo czy
lokalnie.
5.3) Wpis zgodnie z
art. 96 KWS – odmowa wjazdu.
Zarejestrowane mogą być tylko osoby, które nie są obywatelami jednego z
państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej.
W przypadku cudzoziemców wymagane jest aby były to
osoby:
•
skazanie za czyn karalny, zagrożony karą pozbawienia wolności
przynajmniej jednego roku,
•
wobec których istnieje uzasadnione podejrzenie, że osoba popełniła
ciężkie czyny karalne, łącznie z tymi w sensie art. 71 KWS lub istnieje
podejrzenie, że planuje je na obszarze państw Traktatu Schengen,
•
wpis dot. odmowy wjazdu cudzoziemcowi z państwa trzeciego
5.4) Wpis zgodnie z
art. 97 KWS – poszukiwanie osób celem aresztowania i ustalenia miejsca pobytu:
•
Dane dotyczące osoby lub osób zaginionych, które dla ich własnej ochrony
lub w celu zapobiegania zagrożeniom powinny być tymczasowo oddane pod opiekę
policji.
•
Przekazywanie danych na temat pełnoletnich osób zaginionych zależy od
zgody zainteresowanej osoby.
5.5) Wpis zgodnie z
art. 98 KWS – ustalanie miejsca pobytu:
Dane
dotyczące:
a)
świadków,
b)
osób wezwanych do stawienia się przed organami sądowymi w związku z
postępowaniem karnym w celu poniesienia odpowiedzialności za czyny, za które są
ścigane,
c)
osób, które powinny odbywać wyrok w sprawie karnej,
d)
wezwanych do stawienia się w celu odbycia kary pozbawienia wolności,
5.6) Wpis zgodnie z
art. 99 KWS – celem niejawnej rejestracji:
Artykuł ten dopuszcza wprowadzenie do SIS danych dotyczących osób lub
pojazdów w przypadku gdy:
•
jeśli istnieje wyraźny dowód, że dana osoba zamierza popełnić
przestępstwo lub popełnia liczne i szczególnie poważne przestępstwa;
lub
•
jeśli ogólna ocena danej osoby, w szczególności na podstawie wcześniej
popełnionych przestępstw, daje powód do przypuszczenia, że powyższa osoba
popełni szczególnie poważne przestępstwa w przyszłości.
Do celów niejawnego nadzoru mogą być zbierane oraz przekazywane organom
wprowadzającym wpis w przypadku kontroli granicznej lub innych kontroli
policyjnych i celnych przeprowadzanych w ramach danego kraju wszystkie lub
niektóre poniższe informacje:
•
fakt, że stwierdzono
obecność rejestrowanej osoby lub pojazdu;
•
miejsce, czas i przyczyna kontroli;
•
trasa oraz cel podróży;
•
osoby towarzyszące danej osobie lub przewożone
pojazdem;
•
przewożone przedmioty;
•
okoliczności, w których osoba lub pojazd zostały
odnalezione.
b)
Również, jeśli przepisy danego kraju na to zezwalają tak osobę lub pojazd
można poddać przeszukaniu w celu ścigania przestępstw lub zapobieżeniu
zagrożeniom dla bezpieczeństwa publicznego
5.7) Wpisy zgodnie z
art. 100 KWS – Poszukiwanie przedmiotów
a)
Rejestracji podlegają przedmioty niezbędne celem zajęcia lub
wykorzystania w charakterze dowodu w postępowaniu karnym.
b)
Rejestruje się:
•
skradzione pojazdy powyżej 50 ccm; - SIS I
•
skradzione przyczepy powyżej 750 kg; - SIS I
•
broń palna (utracona lub wykorzystana w niewłaściwy sposób); - SIS
I
•
dokumenty tożsamości (wypełnione i in blanco - utracone lub wykorzystane
w niewłaściwy sposób); - SIS I
•
banknoty; - SIS I.
6.
Wykorzystanie danych.
•
Zgodnie z art. 93 KWS System Informacyjny Schengen ma za zadanie, zgodnie
z postanowieniami niniejszej Konwencji, zapewnić utrzymanie porządku i
bezpieczeństwa publicznego, w tym bezpieczeństwa państwa, a także umożliwić
stosowanie postanowień dotyczących przepływu osób, zawartych w niniejszej
Konwencji, na terytorium Wysokich Umawiających się Stron za pomocą informacji
przekazywanych w tym systemie.
•
W trakcie gromadzenia informacji w celu prowadzenia niejawnego
nadzoru należy czuwać, aby nie
narazić na niebezpieczeństwo dyskretnego charakteru prowadzonego nadzoru w celu
prowadzenia niejawnego nadzoru
•
Zobowiązana Umawiająca się Strona może dołączyć do zgłoszenia w rejestrze
krajowego działu Systemu Informacyjnego Schengen, adnotacje mające na celu
zakazanie, z zatarciem wspomnianej adnotacji włącznie, wykonania zalecanego
postępowania przy zastosowaniu zgłoszenia w celu prowadzenia niejawnego nadzoru
lub przeprowadzenia szczegółowej kontroli. Adnotacja powinna być zatarta
najpóźniej dwadzieścia cztery godziny po dokonaniu zgłoszenia, o ile Wysoka
Umawiająca się Strona nie odmówi wnioskowanego postępowania z przyczyn prawnych
lub ze szczególnych względów. Nie naruszając adnotacji lub decyzji odmownej,
pozostałe Wysokie Umawiające się Strony mogą wykonać postępowanie wnioskowane w
zgłoszeniu.
•
Dostęp do wprowadzonych do Systemu Informacyjnego Schengen danych, jak
również prawo do bezpośredniego korzystania z nich są zastrzeżone wyłącznie dla
organów odpowiedzialnych za:
•
kontrolę graniczną;
•
inne kontrole policyjne i celne przeprowadzane wewnątrz kraju, jak
również za koordynowanie tych kontroli.
•
Ponadto dostęp do wprowadzonych danych zgodnie z art. 96, jak również
prawo do bezpośredniego korzystania z nich mogą być wykonywane przez organy,
które są odpowiedzialne za wydawanie wiz, przez organy odpowiedzialne za badanie
wniosków o wydanie wiz, jak również przez organy odpowiedzialne za wydawanie
zezwoleń na pobyt i za zarządzanie pobytem cudzoziemców w ramach stosowania
postanowień niniejszej Konwencji o przepływie osób. Dostęp do danych jest
regulowany przepisami prawa wewnętrznego każdej Umawiającej się
Strony.
•
Użytkownicy mogą kierować pytania dotyczące jedynie tych danych, które są
niezbędne do wykonania ich misji.
•
Każda z Umawiających się Stron przekazuje Komitetowi Wykonawczemu listę
właściwych władz, które są uprawnione do bezpośredniego korzystania z danych
wprowadzonych do Systemu Informacyjnego Schengen. Na liście tej dla każdego
organu są wyszczególnione dane, o jakie może zabiegać i w jakim celu.
6.2) Regulacje
dotyczące Biura SIRENE.
Zasada działania oraz zadania
Biura:
•
Działa na podstawie prawa krajowego oraz zaleceń określonych w Konwencji
Wykonawczej Schengen i Podręczniku SIRENE,
•
Funkcjonuje w każdym państwie leżącym na Obszarze
Schengen,
•
Nadzoruje wymianę informacji i podejmuje działania zgodne z prawem
krajowym i KWS.
•
Realizuje wymianę informacji uzupełniających dla danych zawartych w
SIS,
•
Obsługuje krajowy węzeł informatyczny N – SIS ( kontrola działania,
administrowanie systemem, analiza danych prowadzenie statystyk, wykrywanie
błędów)
•
Sprawuje funkcję przedstawiciela kraju na forum państw
Schengen
6.3) Regulacje prawne
KWS dotyczące ochrony danych osobowych,
•
Dane zawarte w SIS mogą zostać wykorzystane wyłącznie w celach
ustanowionych dla każdej kategorii określonych w art. 95 –
100.
•
Zabronione jest kopiowanie danych wprowadzonych przez inne kraje z SIS do
systemów krajowych.
•
Zmiana kategorii rejestracji wprowadzonej przez inny kraj jest możliwe
jedynie w uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu zgody tego
kraju.
•
Dane zawarte w SIS nie mogą być wykorzystywane do celów
administracyjnych.
•
Co dziesiąte sprawdzenie danych osobowych powinno być zarejestrowane w
celu umożliwienia kontroli wykorzystania systemu.
•
Jeżeli działania, których wykonania żąda strona rejestrująca w SIS
informację nie mogą być wykonane, ponieważ sprzeczne są z normami prawa strony
sprawdzającej, należy poinformować o powyższym stronę
rejestrującą.
•
Każda osoba ma prawo uzyskania informacji jej dotyczących wprowadzonych
do SIS. Zasady udostępniania tych informacji regulowane są przez prawo
wewnętrzne. Informacji, o jakich mowa była wcześniej, nie wolno przekazywać,
jeżeli może to przeszkodzić w wykonaniu działania prawnego zawartego we wpisie
lub może naruszyć prawa osób trzecich.
•
Dane wprowadzone przez inny kraj można udostępnić tylko po uprzednim
uzyskaniu zgody tego kraju
•
Każda osoba może wystąpić z żądaniem sprostowania lub usunięcia danych
jej dotyczących zawartych w SIS.
•
Dane zawarte w SIS powinny być weryfikowane, celem określenia ich dalszej
przydatności. Okresy przechowywania danych zależą od rodzaju zapisu i powodu
jego wprowadzenia.
•
Dane skreślone (odwołane) przechowywane są w jednostce centralnej (CSIS)
jeszcze przez rok od chwili ich odwołania, po czym są
niszczone.
6.4) Wymogi nakładane
na państwo – użytkownika SIS:
•
kontrola dostępu do sprzętu - uniemożliwienie dostępu osobom
nieupoważnionym do sprzętu służącego do przetwarzania danych
osobowym;
•
kontrola nośników danych - uniemożliwienie nieautoryzowanych manipulacji
danych zawartych na nośnikach;
•
kontrola gromadzenia danych – nadzór nad procesem wprowadzania,
modyfikacji oraz usuwania informacji;
•
kontrola użytkownika – uniemożliwienie wykorzystywania urządzeń przez
osoby nieupoważnione;
•
kontrola dostępu do danych – zapewnienie, aby użytkownik systemu maił
dostęp wyłącznie do danych niezbędnych mu do realizacji zadań
służbowych;
•
kontrola transmisji danych;
• kontrola dostarczania danych – umieszczanie w systemie danych o osobie wprowadzającej i czasie ich wprowadzenia;
Pliki do pobrania
-
Układ z Schengen a Polska Polska PDF
101.86 KB